Jakie herbaty preferują Polacy? – wnioski z dwóch artykułów o sytuacji na polskim rynku herbaty w 2014 r.

Niedawno natknęłam się na dwa krótkie artykuły, które analizują sytuację na polskim rynku herbaty w 2014 roku – „Obraz polskiego rynku herbaty” Piotra Krupy oraz „Kawa czy herbata?” dr. Adama Mokrysza. Postanowiłam, że w ramach ciągu dalszego podsumowań zeszłego roku w dzisiejszym wpisie przedstawię Wam najważniejsze wnioski, jakie nasuwają się po lekturze tych dwóch artykułów, ze szczególnym uwzględnieniem preferencji herbacianych Polaków. O to one:

  1. Polacy wypijają rocznie przeciętnie 1 kg herbaty na osobę, co zapewnia Polsce czwarte miejsce w europejskim rankingu krajów o największym spożyciu herbaty oraz dziewiąte miejsce w analogicznym rankingu światowym.
  2. Największy udział w sprzedaży detalicznej należy do czarnej herbaty (58,9% całego rynku), a w dalszej kolejności – herbaty ziołowej (14,2%), Earl Greya (10,2%), zielonej herbaty (8,1%), herbaty owocowej (7,1%) i czerwonej (1,3%), a na samym końcu – innych herbat (0,4%). To oznacza, że Polacy wyraźnie preferują czarną herbatę. Jednak jest także dobra wiadomość dla miłośników innych herbat – według prognoz rynkowych na następne lata przewiduje się dynamiczny rozwój zielonych herbat oraz herbat owocowych.
  3. Na polskim rynku pozycja herbaty ekonomicznej, czyli łatwo dostępnej herbaty charakteryzującej się niską ceną, którą można kupić w dyskontach spożywczych, coraz bardziej umacnia się.
  4. W ciągu ostatnich dziesięciu lat konsumpcja kawy w Polsce wzrosła aż o 80%, podczas gdy konsumpcja herbaty nieznacznie spadła, co wyraźnie wskazuje na większą popularność kawy. Taka sytuacja może być spowodowana tym, że gotową kawę można wypić na mieście, to znaczy np. w kawiarniach, podczas gdy herbatę raczej przyrządza się i pije się w domu.
  5. Największe ilości herbaty importuje się z trzech krajów: Kenii, Sri Lanki oraz Indii. Co ciekawe, z tych krajów sprowadza się listki niesfermentowane lub częściowo fermentowane, które następnie już na terenie Polski poddaje się przetwarzaniu i wysyła się dystrybutorom krajowym lub eksportuje się za granicę.
  6. Najwięksi producenci herbaty w Polsce to: UniLever Polska (producent herbaty Lipton), Tata Global Beverages (producent herbaty Tetley) oraz Herbapol Lublin (specjalista w herbatach ziołowych i owocowych).

Przyznam się Wam szczerze, że co prawda wiedziałam, że Polacy najczęściej piją czarną herbatę, ale nie byłam świadoma tego, że Earl Grey jest aż tak popularny, bo to dość ciekawa herbata. Poza tym cieszę się, że zielona herbata zajmuje czwartą pozycję pod względem wielkości udziału w rynku i że jest szansa, że coraz więcej Polaków będzie sięgać po nią, gdyż bez wątpienia zasługuje na uznanie :).

Pozdrawiam 🙂

PS. Przy opracowywaniu wpisu korzystałam z następujących źródeł:

1. „Kawa czy herbata?” dr. Adama Mokrysza w: Gazeta Finansowa, 15–28 sierpnia 2014 r., s. 31, artykuł dostępny na stronie: http://gf24.pl/wp-content/uploads/2014/08/31-35.pdf

2. „Obraz polskiego rynku herbaty” Piotra Krupy, artykuł dostępny na stronie: http://inwestor.msp.gov.pl/si/polska-gospodarka/wiadomosci-gospodarcze/28509,Obraz-polskiego-rynku-herbaty.html

2 odpowiedzi do “Jakie herbaty preferują Polacy? – wnioski z dwóch artykułów o sytuacji na polskim rynku herbaty w 2014 r.”

    1. Dziękuję za miłe słowa, jak również za linka 🙂 Tak z ciekawości – jaką czerwoną herbatę najbardziej lubisz? Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *